Vallen en opstaan! - Reisverslag uit Tainan, Taiwan van Almar en Mirjam - WaarBenJij.nu Vallen en opstaan! - Reisverslag uit Tainan, Taiwan van Almar en Mirjam - WaarBenJij.nu

Vallen en opstaan!

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Almar en Mirjam

16 November 2015 | Taiwan, Tainan

Taiwan; onze eerste indruk is geweldig. Het is een afwisselende reis en hoewel we nog geen week in dit bijzondere land verblijven hebben we Taiwan en zijn bewoners al op veel manieren leren kennen. Een land vol tegenstellingen. Een dag in Taiwan is cultuur, natuur, lekker eten, handen & voeten in combinatie met Google translate en heel vaak zwaaien en "hello" terug roepen. Normaal gesproken komen we tijdens een vakantie binnen een dag Nederlanders tegen, maar hier hebben we er nog niet één gespot. Zo een blonde zien ze hier zeker niet dagelijks, dus wij krijgen hier een beetje het BN'er gevoel. Lief terug lachen en zwaaien voor de foto, die ze overigens niet heel opvallend durven nemen; erg relaxed en grappig.
Steeds weer verbazen wij ons over de moderne technieken tussen alle traditionele gebruiken. Zo hebben wij een tag op de voorruit van onze huurauto die de tol registreert, hebben ze parkeermuntjes met een chip erin, krijgen we onzichtbare stempels op onze hand die ons later weer toegang geven tot de kabelbaan, hebben we momenteel een wc met 14 knopjes en 12 ledjes met nog uit te vinden functies en zijn de tempels ala van de Valk Breukelen veelal versierd met prachtige knipperende ledjes.
De afgelopen dagen verbleven we bij Sunmoonlake, een smaragdblauw meer. Hier hebben we gefietst en ik heb zelfs een elektrische fiets kunnen huren. Helaas moest ik hier wel voor kiezen want na onze meest heftige maar ook fantastische achtbaan ervaring, een prachtige rit met de kabelbaan en nog veel meer moois, ben ik gestruikeld en precies op de rand van een scherpe traptrede gevallen. Resultaat: een bezoekje aan een Taiwanees ziekenhuis en 3 hechtingen in mijn knie. Helaas hebben we daardoor veel andere leuke attracties moeten missen. Geluk bij een ongeluk, geen gedoe met verzekeringen, want het park was verzekerd voor ongelukken in het park.
Navigeren in Taiwan is zelfs voor een doorgewinterde navigator als ik, een hele opgave. We hebben een navigatiesysteem, maar deze is voor een westerling niet in te stellen omdat wij niet Chinees kunnen typen. We moeten dus proberen om met de Latijnse letters de adressen te vinden. Omdat er geen eenduidige schrijfwijze is, is dat bijna niet te doen. Dus als we niet naar een door het verhuurbedrijf ingesteld adres rijden (alle hotels), of als we eens de toeristische route willen nemen rijden we regelmatig wat kilometers om. De kaart die we hebben en de GPS app op mijn telefoon met onduidelijke, tegenstrijdige en incomplete informatie, helpen ons vaak ook niet verder, of juist wel, maar dat was dan weer niet de bedoeling :)
Nu zijn we in "mond met half dakje en bus met antenne" (台南) oftewel Tainan, de voormalige hoofdstad. Momenteel is deze stad en zijn buurstad Kaohsiung veel in het nieuws vanwege de vele dengue (knokkelkoorts) gevallen. Oppassen dus!
Onze avonturen uit deze stad horen jullie later.

• 17 November 2015 - 13:56

Jose :

Hallo AlMir...

Dank voor het leuke verslag en foto's.
    We hebben er weer van genoten.
    Fijn dat jullie ook genieten van jullie vakantie
    en hopen natuurlijk dat de rest ook zo mag verlopen
    ( zonder hechtingen dan he) dus kijk goed uit en heb het
    Leuk samen!!

Heel veel groetjes en liefs....pap en mam Xx

• 23 November 2015 - 22:33

Marian En Peter:

Hoi Mirjam en Almar,
    leuk om jullie verhalen te lezen. veel plezier daar. ik hoop dat je knie al aardig is genezen en dat jullie weer volop kunnen genieten.